Children's Home - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Danick Bastiaansen - WaarBenJij.nu Children's Home - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Danick Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Children's Home

Blijf op de hoogte en volg Danick

27 Oktober 2014 | Nepal, Kathmandu

De eerste week in het Childrens Home is alweer voorbij! Zoveel lachende en blije gezichtjes. Vorige week zijn we aangekomen in Kokhana, een klein dorpje in Lalitpur. Het opvanghuis ligt tussen de grote uitgestrekte rijstvelden en de bergen in, wat iedere dag opnieuw een geweldig mooi uitzicht is. De plaatselijke bevolking is bezig op de rijstvelden of loopt langs met het vee, maar iedereen begroet je, maakt niet uit wat ze aan het doen zijn. Hierdoor voel je je welkom en thuis. Ook de kinderen hier heb allemaal lachende gezichtjes en willen graag zo veel mogelijk over je weten. Voetballen, liedjes zingen of lekker gek doen hoort daar natuurlijk ook bij.

Ieder kind hier in het opvanghuis heeft zn eigen verhaal, maar niet ieder kind is wees. Sommige kinderen hebben 1 van hun ouders verloren of kunnen hun ouders niet meer voor ze zorgen, sommige zijn achtergelaten in het ziekenhuis, of zijn kind van een tienermoeder. Er verblijven hier ongeveer 40 kinderen in de leeftijd van 0 tot 16 jaar. Op dit moment zullen er ongeveer de helft van de kinderen zijn, omdat de rest van de meiden naar een oom of tante is om het lichtfestival te vieren ter ere van de godin.

Alles staat in teken van feest, gezelligheid, kaarsjes en heel veel lampjes. Donderdagochtend hebben we eerst de koeien, die hier heilig zijn, een tika (een soort verfachtige stip) gegeven inclusief bloemenkrans hahah. Ook hebben we met de kinderen zelf kaarsjes gemaakt. Savonds werden overal in huis kaarsjes weggezet en bloemenkransen gehangen. Een heel wandelpad werd gemaakt van verf zodat de godin precies wist waar ze moest zijn, zoals bij de zieke en de bidplaats. Later toen het donker was, hebben we bovenop het dak gekeken naar alle brandende lampjes in het dorp, zelfs tussen de bergen waren lampjes te zien. Een beetje een kerstmis idee. De volgende dag zijn we met de kinderen en 3 andere vrijwilligers een ronde gaan lopen door het dorp, overal hoorde je muziek en waren er mensen aan het dansen en muziek aan het maken. We worden overal erg bij betrokken, waardoor we veel nieuwe en leuke cultuur aan het opsnuiven zijn!

We slapen ook in het weeshuis, met zn 3e hebben we een kamer met meerdere stapelbedden. Gelukkig hebben we een Europese toilet en hoeven we niet boven een gat te hangen hahah en een douche met water, de ene keer koud en de andere keer warm. Iedere dag word er voor ons en de kinderen eten klaar gemaakt; in de ochtend krijgen we koekjes met thee, en in de middag eten we Dalbat. Dalbat is rijst met boontjes en stukjes aardaardappel. Aardappels zien ze hier als groente wat ze overal door heen doen. En in de avond eten we weer Dalbat. Iedere dag opnieuw, het eten verveeld gelukkig nog niet, omdat je weet dat ze hier niks anders eten. We hebben van de week een bakkertje gevonden, waar we brood kunnen kopen, zodat we dat voor de afwisseling ook kunnen eten.

We hebben het erg naar ons zin, zitten op ons plek en zijn veel met de kinderen bezig! Die ons vele leuke en gekke momenten bezorgen!!

• 27 Oktober 2014 - 17:16

Fam Sweep:

veul plezier en veul leren he
    sweepjes

• 27 Oktober 2014 - 18:00

Ans En Tom:

Lieve Bikkels,
    Wat geweldig te lezen dat jullie je op je plekje voelen daar en dat de bevolking jullie ook opneemt.
    Die kinderen daar boffen maar weer met jullie.
    Lijkt ons ook een prachtig gezicht zo met al die kaarsjes. Foto's???
    En.........Hebben jullie ook al een tika?
    Geniet van jullie verblijf, uitzichten en de..................Dalbat!!!!

Liefs,
    Ans en Tom

PS
    Wij zijn net weer een week thuis. Hebben in Kenia een rondje Rangala en Kisumu gedaan. In Babyhome zien de kids er beter uit en in Kisumu jullie stapelbedden gezien in The Lutheran.

• 27 Oktober 2014 - 18:31

Mieke:

Hoi,
    Fijn dat jullie je thuis voelen, in het tehuis.
    Leuk dat jullie een speciale feestdag mee mochten maken.
    Ik hoop dat jullie de kinderen heel fijne, liefdevolle en gezellige tijden mogen bezorgen.
    Groetjes Mieke.

• 27 Oktober 2014 - 18:36

Anny En Jos:

Mooi hoor Danick om te lezen. Geniet van de mooie tijd. Xxxxx

• 27 Oktober 2014 - 18:57

Thea Luijkx:

jullie zijn goed bezig danick. Leuk om te lezen.vele groetjes thea

• 27 Oktober 2014 - 21:47

Corry Musters:

Zo Danique, het reizen heeft je wel te pakken gekregen he. Nu weer aan de andere kant van de wereld. Wens je veel plezier en geniet van de andere cultuur en gebruiken. Doei en groetjes...

• 27 Oktober 2014 - 22:47

Tante Liesje:

Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Geniet er maar van. Groetjes

• 28 Oktober 2014 - 09:38

Tante Ria:

Hai Danick, Leuk om te lezen hoe het gaat in Nepal. Maar de foto's laten het echt zien hé! Heel andere wereld weer war jullie nu zijn. geniet van deze mooie tijd. groetjes

• 28 Oktober 2014 - 11:13

Mandy:

Ziet er erg mooi uit. En wat zijn die kinders schattig. Veel plezier nog xx

• 01 November 2014 - 15:26

Lidy:

Wow Danick,
    Prachtig werk verricht je daar, mooi om te lezen.
    Ik snap als je die lieve snoetjes ziet dat je het daar voor wilt doen.
    En die gezelligheid zo bij elkaar, dit moet een hele mooie ervaring zijn.
    Ben trots op je.
    Liefs Lidy.

• 05 November 2014 - 21:13

Vivianne:

Hee Danick,
    Wauw echt leuk om je berichtjes te lezen. Ik snap heel goed dat je het naar je zin hebt. Al die lieve kindjes en die speciale feestdag echt super gewoon! Het lijkt me heel bijzonder om mee te maken en vind het fijn voor je dat je je er thuisvoelt. Dat kan ook niet anders als je er zo bij betrokken wordt. Geniet er nog maar van en kom straks je mooie verhalen maar vertellen of in jou geval ZINGEN ha ha.

Liefs Vivianne