Voor de eerste keer in Afrika! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Danick Bastiaansen - WaarBenJij.nu Voor de eerste keer in Afrika! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Danick Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Voor de eerste keer in Afrika!

Door: Danick

Blijf op de hoogte en volg Danick

01 Mei 2012 | Kenia, Kisumu

Joehoeee!

Hier is ie dan eindelijk, mijn eerste reisverslag vanuit Kenia.

Do 26 april: De dag van vertrek was aangebroken. Om half 8 hadden we afgesproken op Schiphol zodat we om 11.15 de lucht in konden gaan. Spannend de eerste keer vliegen!! Toen we eenmaal in het vliegtuig zaten kwamen ze erachter dat er iets niet goed was met de motor, dus moesten we allemaal weer uit het vliegtuig. Toen we om half 4 echt de lucht in dachten te gaan, was er een koffer aan boord zonder passagier. Dus keerde we voor de 2e keer weer terug naar de gate.
Ondertussen waren de zenuwen voor het vliegen wel verdwenen na 2 keer een valse start, maar rond 5 uur zijn we eindelijk de lucht in gegaan. Na een goede vlucht zijn we aangekomen in de hoofdstad Narobie. Hier verblijven we 2 nachten.

Vrij 27 april: Na een korte nacht zijn we met een busje naar het huis van Karin Blixsem gegaan, zij heeft ervoor gezorgd dat getinte kinderen naar school gaan. Hierna zijn we doorgereden naar een keramiek fabriek, waar ze sieraden en potten maken. Stik leuk om te zien hoe armbandjes gemaakt worden. Er werken echt veel vrouwen aan één armbandje. Na deze rondleiding zijn we naar het giraffe huis gegaan. Hier mochten we de giraffen eten geven. Wat zijn die beesten mooi om te zien zeg! Dit was echt heel gaaf! Het was eigenlijk de bedoeling dat we hierna nog een citytrip gingen maken alleen zat het verkeer en het weer niet mee.

Za 28 april: Vandaag zijn we vertrokken van Narobie naar Kisumu. Hier zal ik de tweede stageperiode stage gaan lopen in het ziekenhuis. Ook zouden we stoppen bij het meer Lake Naivasa, hier zouden we met een bootje overheen gaan. Dit was echt zo mooi! Ontzettend veel dieren gezien zoals zebra's, giraffe, nijlpaarden, flamingo's en verschillende vogels. De zon scheen heerlijk op onze schouders, het was gewoon echt genieten!

Zo 29 april: Een rustdagje voor de boeg. Voor vandaag staat er alleen maar op de planning om boodschappen te doen en voor de rest ons gemak houden. We hebben een heerlijke duik in het zwembad genomen. De elektriciteit heeft het al vaak begeven, en ook staan we er niet meer van te kijken als we koud water hebben of helemaal geen water. Het is allemaal even aanpassen. Ook hoe ze hier in het verkeer rijden, niet normaal. Dat hier niet ontzettend veel verkeersslachtoffers zijn daar sta ik echt versteld van, ook weten ze hier heel goed wat bumper kleven is haha.

Ma 30 april: Omdat we over een paar dagen stage gaan lopen, gingen we vandaag ons officieel als stagiaire aanmelden in Kenia. We hadden verwacht dat we hier lang zouden zitten, maar dat viel ontzettend mee. Ook hebben we de grote baas van de immigratie ontmoet. Vervolgens zijn we naar een paar stageplaatsen in Kisumu gegaan, zodat we een beeld krijgen waar iedereen stage gaat lopen. Zo zijn we naar een weeshuis gegaan, waar we al snel een baby in ons handen kregen geduwd die eten gegeven moest worden. Dit was echt leuk om te doen! Daarna zijn we door gereden naar een gehandicapten school. De kinderen in Kenia hebben nu nog een week vakantie vandaar dat er geen kinderen op deze school waren. Hierna zijn we ergens gaan eten en zijn we weer terug gegaan.

Di 1 mei: Vandaag is het een officiele feestdag in Kenia, dus veel mensen zijn vrij.
In de ochtend ben ik samen met Lindsay en Mandy naar het ziekenhuis gegaan om alvast een kijkje te nemen. Lindsay is een verpleegkundige en is al langer in Kenia. Ook heeft ze al meerdere bevallingen zelfstandig uitgevoerd. Toen we aankwamen was er net een kindje geboren, een half uur later moest de vrouw al van de bevallingsbank af en moest ze zelf naar de douchte lopen. Hier in Nederland gaat dit volgens mij veel anders. Ook lagen op deze kamer 2 hoog zwangere vrouwen.
Na een tijdje was het dan eindelijk zover. Ik ging mijn eerste bevalling meemaken. Ooh wat was dit apart om te zien, de baby kwam er maar niet uit dus werd de vrouw 3 keer opgeknipt met een verbandschaar. Hier stond ik echt van te kijken,wij doen in Nederland toch echt andere dingen met een verbandschaar. Ook gebruiken ze hier steriele handschoenen, waar ze op schrijven en op een verkeerde manier aandoen. Ze zijn wel met de hygiëne bezig alleen op de verkeerde manier. Maar wat was het ontzettend gaaf om zo'n klein kindje geboren zien te worden. Na heel veel indrukken zijn we weer terug naar het huisje gegaan om vervolgens boodschappen voor Rangala te gaan doen.

Morgen vertrekken we naar Rangala waar mijn stage periode op de Girlsschool gaat beginnen. Hier zal de elektriciteit en de internetverbinding nog slechter zijn, maar wanneer ik verbinding heb zet ik er weer een verhaaltje op.

Liefs,

• 01 Mei 2012 - 19:14

Jos En Anny:

Nou je eerste ervaringen zitten erop. Leuk om te lezen hoe het met de bevalling gaat daar. Lisan vertelde destijds ook dat de dieren daar er zo mooi uit zien, en dat het bijzonder is als je ze zo van dichtbij kunt zien en ook aanraken.
    Je zult wel moe geweest zijn na de reis en dat lange wachten op Schiphol.
    Veel plezier daar en we zien je verhalen met spanning tegemoet.
    xxx Jos en Anny

• 01 Mei 2012 - 19:14

Evert:

Hoi Danick, nou zeg jij hebt al een bevalling meegemaakt: dat is wel heel erg snel zo'n Afrikaanse ervaring. Ik hoop dat jullie het goed doen en samen een geweldige tijd gaan hebben. Veel succes en tot later , Evert

• 01 Mei 2012 - 19:51

De Noaldjes:

Hey leuk wat van je te lezen! De eerste dagen zitten er al weer op,en je hebt nu al veel gezien zeg! geen stroom ,koud water, je bent wel grenzen aan het verleggen zeg! succes morgen op de meidenschool en we kijken uit naar je volgende verhaal. gr rina en de rest van de family

• 01 Mei 2012 - 20:43

Chantal Ribeiro:

Danick! Kei leuk verslag! heeeeel veel plezier daar! xxxxx

• 01 Mei 2012 - 20:58

Ans En Tom:

Wat een leuk verslag om te lezen goed op datum te doen. Handig voor later.
    En nu al die ervaring in het ziekenhuis met de bevallingen. Mooi om mee te maken.
    Succes met je stage in Rangala.
    Groetjes,
    Ans en Tom

• 02 Mei 2012 - 07:50

Jorien:

Heee danick!

Wat leuk om jou eerste reis verslag te lezen! Wat hebben jullie al veel gedaan zeg. Veel plezier in rangala.
    I will follow you!:P
    Hoe gaat je engels btw?

Veel plezier!
    xxxx

• 02 Mei 2012 - 13:57

Jack Raats:

Mooie verhalen om te lezen. Ben benieuwd naar je eerste ervaringen in Rangala!

• 03 Mei 2012 - 05:55

Dick & Ria:

Hai Danick, wat heb je in die paar dagen al veel gezien, gedaan en meegemaakt! We zijn heel erg benieuwd naar je verhalen over de meisjesschool en alle avonturen die je verder gaat meemaken. :) Geniet van alles om je heen. xxx Dick en Ria

• 04 Mei 2012 - 10:50

Linsey:

Heej. Hoe bevalt het in Rangala?
    Was gezellig dinsdag en als je zin hebt ga je nog maar eens een dagje mee.
    Tot volgend weekend.

• 04 Mei 2012 - 19:07

Marion Van Sundert:

hele leuke foto's , en leuke verhaaltjes !
    zo te zien heb je het heel erg naar je zin.
    nog heeel veel plezier .
    groetjes de familie van sundert

• 04 Mei 2012 - 20:13

Cecilia:

He Danick. Zo te zien en te lezen heb je het BIJzzzonder goed naar je zin daar in Kenia. Een prettig te lezen reisverslag met mooie foto's. Het enthousiasme straalt er vanaf.. Houwe zo. Groetjezz uit Verwegistan van alle van Nijnatjes

• 05 Mei 2012 - 12:02

Arjan En Annie:

Hallo Danick,

Mooi hoor al die dingen die je al gezien en gedaan hebt. We hopen dat er nog vele mooie belevenissen gaan volgen.
    Veel plezier de komende tijd!

En die baby's daar zijn wel erg klein. Dan worden er hier in Nederland reuzen geboren!

• 05 Mei 2012 - 16:52

Sylvia En Dévin:

danick echt kei gaaf om te zien van die bevalling, hoplijk heb je nog veel plezier in kenia. we denken aan je

dikke kus sylvia en dévin

• 06 Mei 2012 - 16:15

Wim En Toinet:

Hoi Danick. Leuk om dit allemaal te lezen. Mooi dat je al bij een bevalling geweest bent, en dan een baby'tje in je armen, leuk hoor. Leuk dat je al zoveel dieren hebt gezien, mooie fotos heb je gemaakt.

Groetjes van ons alle xxx

• 06 Mei 2012 - 18:07

Debby:

Hoi Danick. Zo leuk om je reisverslagen te lezen. Je schrijft erg boeiend. Super.
    En 't zijn mooie foto's!!!
    Het is wel jammer, dat je 2 valse starten mee moest maken. Maar wat 'n geluk, dat daardoor wel de spanningen zakte. :))
    Ik hoop dat de internetverbinding goed genoeg blijft, zodat je heel veel verslagen kunt schrijven & leuke foto's kunt uploaden.
    Je bent al meer dan 'n week weg.
    Time flies.
    Veel liefs van Debby.

• 06 Mei 2012 - 18:43

Ome Peter En Tante L:

Ha Danick wat een leuke foto's en verhaal zeg. Wij willen je laten weten dat er nog een bevalling aan gaat komen want Sanne en Jordi krijgen een kindje.
    Vele groetjes van Ome Peter en Tante Liesje

• 08 Mei 2012 - 09:29

Laura Rijkers:

Hej Danick!

Supergaaf hoor om te lezen en nu al die bevalling, dat heb ik je niet na kunnen doen toen ;) Zonder elektriciteit kan je het alleen maar nog gezelliger maken en vooral straks en Rangala! Doe je nieuwe buren daar maar de groetjes en alvast succes op de girlsschool!

Groetjes uit Zundert

• 09 Mei 2012 - 07:42

Gerda:

Wel ja, nog geen week in Kenia en al zo'n mooie baby op de wereld zien komen. Vergelijken met Nederland gata bijna niet he.

Succes en veel plezier in Rangala.

Veel groetjes,

• 09 Mei 2012 - 08:15

Conni:

Wat een ervaring en dat terwijl je eigenlijk nog niet eens stage loopt. Heel veel succes in Rangala.

• 09 Mei 2012 - 13:12

Annelies Van Leeuwen:

Hallo Danick,
    Vanochtend koffie gedronken bij Mama. Voor haar bijna net zo spannend als voor jou.
    Hartstikke leuk om je verslagen te lezen. Ben zeker van plan regelmatig even te kijken. Geniet maar van deze ervaring. Het is er waarschijnlijk een van "once in a lifetime"
    Veel groetjes van mij.

• 13 Mei 2012 - 08:49

Mieke:

Danick

Fijn te lezen en te zien dat je geniet in Kenia.
    Groetjes Mieke

• 15 Mei 2012 - 17:10

Evert:

Hoi Danick ! Hoe gaat het ermee ?? Laat weer eens iets van je horen. Ben erg benieuwd hoor ! Groetjes Evert

• 17 Mei 2012 - 11:21

Marieke Koeken:

Hoi Danick,

heel leuk on te lezen wat je allemaal mee maakt. Het is gaaf om de dieren zo in het wild te zien he?
    Ongelofelijk hoe anders de zorg in Nederland is.
    Succes met je stage, en nog heel veel plezier daar!!!

liefs sven, marieke en sophie

• 19 Mei 2012 - 19:12

CoMu:

Nou dat was supersnel om een babietje geboren te zien worden. je bent er nog maar net.
    Wens je veel succes en nog vele mooie ervaringen. Groetjes...

• 25 Mei 2012 - 10:27

Jac En Adje:

Leuk om je verslag/foto's te lezen en wat heb je in die korte tijd al veel meegemaakt.
    Geniet ervan de weken vliegen voorbij.

Morgen familiedag Bastiaansen. We zullen je die dag missen, maar er zal over je stage volop gepraat worden.

groetjes Ome Jac en tante Adje