De laatste ontzettend leuke momenten in Rangala! - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Danick Bastiaansen - WaarBenJij.nu De laatste ontzettend leuke momenten in Rangala! - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Danick Bastiaansen - WaarBenJij.nu

De laatste ontzettend leuke momenten in Rangala!

Door: Danick

Blijf op de hoogte en volg Danick

10 Juni 2012 | Kenia, Rangala

Wat vliegt de tijd hier toch ontzettend snel. Ik weet nog goed dat het mijn eerste stagedag was en nu is het alweer de laatste. Tijden vliegen! Op het hoogte punt verlaten we dan ook Rangala.

Zat 26 mei: Al vroeg wakker maar wat had ik een zin om te gaan zwemmen zeg. Mandy had dezelfde gedachten dus lagen we een paar minuten later lekker in het zwembad. Heerlijk! Een uurtje later stond er alweer een busje klaar om ons naar de 2 projecten te brengen. Als eerst gingen we naar een weeshuis waar we misschien een waterput willen laten bouwen. De weg ernaar toe was ontzettend slecht maar dat uitzicht, in een woord geweldig! Nog lolly's uitgedeeld en een rondleiding gehad. Stik leuk! Hierna zijn we doorgereden naar een weeshuis waar we de meisjesslaapzaal op willen laten knappen. Hier hebben ze nog geen speelgoed of een leuk kleurtje op de muren en daar moet echt verandering in komen.
Hierna zijn we weer even boodschappen gaan doen. De laatste keer alweer dat we spullen mee hoeven te nemen naar Rangala.
Savonds zijn we nog uit gaan eten bij de rooftop weer veel gelachen en de tuktuk weer naar huis genomen.

Zo 27 mei: Vanochtend hadden we afgesproken om met een stel meiden te gaan zwemmen in het zwembad, lekker rustig wakker worden. Hierna zijn we met de tuktuk naar een tempel gereden. We hadden allemaal ons haar bedekt. Een man heeft ons van alles verteld over de tempel. Hierna werden we uitgenodigd om te komen eten. Dit hebben we gedaan en werden onze borden vol geschept. Dit was eigenlijk wel lekker eten, sommige dingen wat minder maar dat ruilde je dan met je buurvrouw want je mocht niks laten staan. Vervolgens zijn we naar een marktje doorgereden waar Kirsten en ik weer stof hebben gekocht voor 2 rokjes. Het rokje dat we hebben laten maken door William de kleermaker in het Babyhome is echt heel leuk geworden. Om 4 uur wilde we de bus weer terug pakken naar Rangala alleen deze kwam natuurlijk pas weer veel later maar we hebben ons prima vermaakt met een Keniaanse serie op tv bij de bushalte. Dat kennen wij toch niet dat er een tv staat bij de bushalte.

Ma 28 mei: De laatste volle week stage alweer. Vanochtend was er een lang assamble, dat kwam omdat sommige docenten een certificaat kregen omdat ze de beste docent zijn in een bepaald vak in het district. Echt leuk dat er onderling ook een soort competitie is tussen de docenten. Vandaag nog les gegeven over HIV en aids met Linsey. Stik leuk om te doen, de kinderen deden goed mee en reageerde enthousiast.
Linsey vertrekt donderdag alweer naar huis en nu hadden we als aandenken een boekje gekocht waar we van alles in hadden geschreven en geplakt. Linsay was al gaan slapen dus hadden Kirsten, Mandy en ik mooi de kans om hier aan te gaan werken dachten we. Dit ging goed tot ze opeens achter ons stond, ik vlug dat boekje weg. Stik veel lachen en Linsey maar vragen waarom we zo moesten lachen, we kwamen niet meer bij.



Do 31 mei: Vanochtend was er een meisje op school gevallen en haar knie lag open met veel zand erin. Andere meisjes kwamen alweer met de verbanddoos van de sportdag aan met spiritus en tijgerbalsem erin. Hier kon ik helemaal niks mee. Ik ben thuis mijn verbandspullen gaan halen en heb hiermee het meisje geholpen. Later deze dag ben ik naar het schoolhoofd gegaan en heb ik uitgelegd dat het niet zo goed is om spiritus te gebruiken op een wond. Water en zeep kan je beter gebruiken op een wond. Ik hoop dat hij dat nu ook voortaan zal doen.

Vrij 1 juni: Er zijn in heel Kenia een soort verkiezingen waardoor iedereen vandaag vrij is. Heb weer goed mijn batterij opgeladen en aan mijn stageopdrachten gewerkt.

Zat 2 juni: In de matatoe gestapt op weg naar Ugunja. Hier weer even lekker rond gelopen en boodschappen gedaan. Nog grote springtouwen gekocht voor de Girlsschool, zodat ze daar mee buiten kunnen spelen omdat het andere speelgoed altijd binnen in het klaslokaal moet blijven. Heerlijk terrasje gepakt en weer terug naar huis gegaan. Weer even aan mijn opdrachten gewerkt en samen met Inge kei hard meegezongen met de muziek en een playbackshow gegeven aan Kirsten en Mandy haha.

Zo 3 juni :Lekker ontbeten en hierna zijn we naar de kerk tegenover de compound gegaan. Toen we hier naar toe liepen, liep er al een stoet meiden van de Girls High school met een stoel naar de kerk. Het was onze bedoeling om achteraan in de kerk te gaan staan maar toen de zuster ons zag moesten we meteen gaan zitten. Meiden moesten hun stoel aan ons afstaan en zelf weer een nieuwe gaan halen. Dit is zo raar en wanneer je er zegt dat ze gewoon mogen blijven zitten dan stuurt de zuster ze als nog weg. Om 9 uur begon dan de kerkmis. De priesters kwamen binnen en er werd meteen gezongen en gedanst. Het was trouwens ontzettend druk. De vrouwen zaten aan een kant en de mannen aan de andere kant. De mis duurde lang en op een gegeven moment zag je steeds minder kinderen rechtop zitten meer liggende haha. Op een gegeven moment moest je mensen een hand gegeven en er vormde mooi een rij met jongens bij ons die ons allemaal een hand kwamen geven haha. Rond 12 uur waren we het beu en zijn we naar huis gegaan. Snel iets gegeten en omgekleed om samen met Consolata naar de watervallen in Jala te gaan. De matatoe gepakt en het ritje duurde ongeveer 40 minuten, we waren allemaal een beetje ingekakt. Met Consolata en een gids zijn we op de pikki pikki gestapt. Dit is een soort motor waar je met z'n 3e opzit. Stik stoer. Inge en ik hielden elkaar stik goed vast maar wat was het een stik leuk ritje zeg. Genieten! Bij de watervallen hadden we een prachtig uitzicht. Nog even geklauterd een echt Afrika gevoel. Hierna de pikki pikki weer terug genomen. Nog iets gedronken en toen de Acacia bus weer terug gepakt. We moesten staan maar wanneer je je slap hield ging het prima en deze ervaringen kunnen we weer in ons ervaringenboekje erbij schrijven haha.

Ma 4 juni: Een dagje stage. Toen Inge en ik naar stage liepen stond er bij de Girls High school een auto vol soldaten met stik grote geweren. Dit was echt apart om te zien. Bij aankomt op de Girl primary school vroeg ik waarom er soldaten in de straat stonden. Ze vertelde dat ze alleen maar kwamen als er iemand belangrijks kwam of als er iets aan de hand was. Dus ik ben benieuwd. Klas 3 nog uitleg gegeven over wonden en brandwonden, ook konden zijn mijn les over een bloedneus helemaal herhalen echt leuk! Om 11 uur was er een docenten overleg. Hierin werd van alles besproken over het lesgeven, de lesstof, waar ze zich aan moeten houden en het lesschema. Ook bood het schoolhoofd mij een baan aan om hier voor altijd les te komen geven, ze wilden zelfs voor mij mijn ticket omzetten of annuleren. Dit vond ik toch wel ontzettend gaaf om te horen. Ik het hier ontzettend naar mijn zin gehad en veel mogen leren maar om hier nu te gaan werken dat doe ik toch niet. Na deze docenten overleg ben ik nog even gaan kijken bij de zang en dansles. Vrijdag is er een wedstrijd onder al de scholen wie de leukste en beste dans heeft met zang. Hier zijn ze al vanaf mijn eerste stage dag mee bezig. Ontzettend leuk om te zien, die kinderen hebben zoveel energie. Ook leuk om te zien wat ze er allemaal voor uit te kast halen. Ze vroegen of dat ik nog mee wilde gaan naar de Girls High School om hun dans te gaan bekijken. Dit wilde ik wel, was benieuwd hoe deze school er nu van binnen uitzag. Stik mooi en groot. Het was trouwens een normale sfeer op deze school en je merkte er niks van dat er soldaten buiten stonden. Hierna ben ik naar huis gegaan. Savond regende het ontzettend hard dus besloten we om met z'n alle buiten te gaan douchen. Kirsten Mandy en Inge stonden al buiten in de regen en hadden de videocamera al aangezet, ik kwam aangerend en net wanneer ik bij de deur liep glee ik uit en de videocamera maar draaien. We kwamen niet meer bij van het lachen dat filmpje is trouwens al heel vaak terug gekeken en ik weet zeker dat dat nog heel vaak gedaan zal worden haha. Weer een geniale actie haha. De zuster van het babyhome vertelde dat er een zuster wegging op de Girls High school en dat de meiden dit niet wilde dus waren ze aan het protesteren. Ze blokkeerde de poort en waren de hele tijd aan het gillen. Dit verklaarde dus waarom de soldaten in de straat stonden. We hadden de matrassen in de woonkamer gelegd en hebben hier geslapen. We zijn gelukkig niet wakker geworden van het protesteren.

Di 5 juni: Gisteravond had de zuster van het Babyhome gevraagd wie er mee wilde naar het ziekenhuis in Kisumu. Er is namelijk net een nieuw kindje van nog maar een week oud Murcey, en zij heeft een soort bobbeltje onder haar kin. Ik wilde dit wel, was benieuwd hoe het hier in Kenia er aan toe gaat in het ziekenhuis. Ik ben naar stage gegaan om te vragen of ik mee mocht en dit was geen enkel probleem. Samen met Mandy, de zuster en iemand die de auto bestuurde en Murcey natuurlijk zijn we in de auto gestapt. Dit was toch weer wel apart om in een auto te zitten haha. Na ongeveer 1.5 uur kwamen we in Kisumu aan. We gingen naar een goed ziekenhuis, wanneer wij ziek zijn hier in Kenia gaan wij hier ook naar toe. Het ziekenhuis zag er goed en netjes uit, net een Europees ziekenhuis. De dokter vertelde dat Murcey nog te klein is, om het goed te bekijken dus wanneer ze 3 maanden oud is moet ze terug komen. Hierna zijn Mandy en ik met Murcey afgezet bij Panda's Paradise waar de andere 4 meiden verblijven zo kon de zuster nog boodschappen gaan doen. Murcey werd goed bewonderd haha. 2 uur later kwamen ze ons weer ophalen en zijn we nog even langs de garage gereden omdat de accu van de auto kapot was en hierna zijn we naar huis gereden. Rond half 9 waren we weer thuis en de zuster vertelde dat de mensen in het ziekenhuis zich afvroegen of dat ik de moeder was van dat bruine kindje. Hoe kan het dat zo'n blanke met blond haar zo'n donker kindje vast heeft. Ik had dit helemaal niet in de gaten gehad omdat hun natuurlijk in het Hiswahilie praten en ik dit niet versta maar het was wel grappig om te horen . Vandaag stonden er al meer soldaten en politie in de straat. Ben benieuwd hoelang dit nog gaat duren.

Wo 6 juni: Mijn stageperiode op de Girlsschool is alweer bijna op het eind. Morgen is de laatste dag alweer. Wat vliegt de tijd en wat heb ik het hier ontzettend naar mijn zin gehad. De kinderen zijn zo leuk en zijn zo vrolijk. Terwijl ze allemaal al wel iets ingrijpends hebben meegemaakt, HIV positief zijn, een ouder hebben verloren, het niet breed thuis hebben etc. Maar allemaal hebben ze zo'n grote glimlach op hun gezicht en zijn ze vrolijk. Ze zijn al blij met de kleinste dingen en dat waardeer ik zo ontzettend. Hoe moeilijk ze het ook hebben, de meeste proberen het beste van hun leven te maken en daar heb ik echt respect voor. Ga deze meiden ook echt ontzettend missen. Ze hebben zo'n indruk op mijn achtergelaten. Vandaag hadden de docenten ook iets voor mij als afscheid geregeld. Ik moest over 20 minuten naar de straffroom komen. Ik maar hopen dat ik geen kip hoefde te gaan slachten! Oeee wat zal ik dat erg vinden als ik dat moest gaan doen haha. Bij binnenkomst hadden ze allemaal drinken klaar gezet en lekker dingen. Om de beurt gingen ze iets over mij vertellen dat was echt leuk om te horen. Ook hadden ze oorbellen en een ketting voor mij gekocht! Leuk dat ze daar aan gedacht hebben! Ook moesten we allemaal nog op de foto maar ik heb hier een supertijd gehad. Vandaag zijn er ook nog bezoekers vanuit Engeland geweest om naar de school te komen kijken. Ze lieten allemaal hun dansje zien voor de wedstrijd van vrijdag. Stik leuk! Hierna ben ik naar huis gegaan.

Do 7 juni: Hoe ik mijn stage begonnen ben zo heb ik hem ook afgesloten. Er was namelijk geen docent voor klas 2 dus heb ik die deze morgen lesgeven. Wat is dat toch gaaf om te doen! Aan het eind van de ochtend kwam ze terug en ben ik naar klas 1 gegaan omdat daar ook geen docent was. Deze kinderen kunnen nog geen Engels dus is het een beetje moeilijk communiceren. Heb een beetje gek gedaan voor de klas en iedereen deed me mooi na dus dat was weer lachen! Ben hierna naar huis gegaan om mijn koffer in te pakken en het huisje schoon te maken. De koffers worden morgen alweer naar Kisumu gebracht en zaterdag zullen wij zelf dan ook naar Kisumu vertrekken.

Vrij 8 juni: In de ochtend zijn we eerst een docent op de Boysschool op gaan halen om naar de danswedstrijd te gaan in Ugunja. Onderweg naar Ugunja toe was het ontzettend druk met kinderen die hier ook naar toe moesten. Hierna nog een avontuurlijke route gelopen haha. Bij aankomst was het eigenlijk net een groot terrein waar verschillende scholen stonden. Iedereen had andere kleding aan en vele waren geschminkt. Leuk om te zien zeg! We zijn gaan kijken bij de Afrikaanse en Engelse dansen. Sommige kinderen konden echt goed trommelen. Iedereen had het zelfde liedje maar deed het dan toch net weer iets anders of met andere attributen. De Girlsschool waar ik stage heb gelopen is eerste geworden. Stik leuk, toen we later in Rangala kinderen tegen kwamen die waren ook allemaal stik enthousiast. Hierna zijn we weer naar het Babyhome gegaan voor een afscheidslunch. Allemaal Keniaans eten en ook werd er nog van alles over ons verteld. Ze houden hier van dansen en een apart soort gillen dus dat hebben we ook nog gedaan met alle mensen die daar werken, zelfs de voetjes van de zuster gingen op de vloer. Leuk om te zien. S'avonds hebben we voor de laatste keer de matrassen in de woonkamer gelegd en hebben we weer een soort slaapfeestje gehouden, gezellig!

Zat 9 juni: De laatste spulletjes hebben we nog even ingepakt en het huisje nog even goed schoongemaakt. Ook hadden we vandaag afgesproken om met William te gaan wandelen door Rangala. Hij heeft ons echt allemaal mooie dingen laten zien. De zon scheen lekker dus we waren allemaal weer goed verbrand. Hierna hebben we nog lekker gegeten en wilde we de bus van 3 uur pakken. Toen we bij de bushalte aankwamen reed ie net weg dus hadden we hem gemist. We hebben de tijd doorgekomen door ballonnen voor de kinderen op te blazen. Overal kwamen kinderen vandaan echt leuk. Ook hebben we nog een soap gezien haha want er was nog een vechtpartijtje op straat. Om 5 uur kwam de bus en hebben we deze gepakt. Om half 7 kwamen we aan in Kisumu en hebben we ons snel omgekleed om hierna door te gaan naar een restaurantje waar ze de voetbalwedstrijd uit deden zenden. We zitten natuurlijk in Kenia waar de stroom het wel is vaker begeeft dus zo ook deze avond maar de laatste 3 minuten van de wedstrijd hebben we gezien haha.

Zo jullie zijn nu weer goed op de hoogte haha. Morgen vertrekken we op safari en ik heb hier onwijs veel zin in. Ik zal mijn tas is in gaan pakken voor morgen. Tot snel weer!

Liefs,
Danick

  • 10 Juni 2012 - 09:06

    Adriënne:

    Wat heerlijk dat ik bij de wandeling mocht zijn. Geniet van de safari!
    Groetje, Adriënne

  • 10 Juni 2012 - 10:11

    Het Thuisfront:

    Hoi Danickske,
    Het is weer hartstikke leuk je verslag te lezen met al die lieve mensen om je heen. Veel plezier van de week op safari, pas op voor de dieren..haha
    Geniet ervan. Veel liefs van ons..

  • 10 Juni 2012 - 12:20

    Dick & Ria:

    Hai Danick,
    Wat heb je weer veel leuke en overgetelijke dingen meegemaakt de laatste tijd.Op de foto's kun je wel zien dat je het erg goed naar je zin hebt gehad bij de Girlsschool.Geen spijt dat je die baan niet hebt aangenomen? ;) Nu een weekje safari en dan kun je er weer tegenaan in het ziekenhuis! Blijf genieten hé!! Groetjes van ons allemaal xxx

  • 10 Juni 2012 - 15:46

    Jos En Anny:

    Het blijft leuk om je enthousiaste verhalen te lezen.
    Goed hoor van jullie. Ben benieuwd naar jevolgende avontuur. Geniet maar verder. Xxxx Jos en anny

  • 10 Juni 2012 - 16:39

    Evert:

    Hoi Danick, jij schrijft echt een heel dagboek, mooi hoor ! En je hebt het fantastisch gedaan deze eerste stageperiode. Geniet van een weekje vakantie en dan op naar Kisumu. Groetjes Evert

  • 10 Juni 2012 - 18:42

    Maartje:

    Hee Danickske
    Wat een leuke verhalen zeg om zo te lezen, en echt hele leuke foto's!!
    Heel veel plezier deze week op safari!
    Dikke kussen


  • 10 Juni 2012 - 22:53

    CoMu:

    Ha Danique, Wat een verslag zeg!! Maar je hebt veel beleefd en ook gedaan. leuk om te lezen dat je ook zo geniet van deze, voor ons toch vreemde wereld.
    Nu op naar safari. Geniet van alle dieren die je ziet.
    Niet aaien hoor!!!(Haha)
    Groetjes...

  • 11 Juni 2012 - 16:51

    Sweepjes:

    he danick al weer naar je laqatste plek wat gaat het hard goed om te horen dat het naar je zin heb nou de groetjes uit rijsbergen auwdoe he

  • 12 Juni 2012 - 10:02

    Lian:

    leuk om ook jou verslag te lezen. Geweldig hoe je alles beleefd. Succes met de wisseling na de safari. Geniet maar lekker.
    groetjes van ma Paula

  • 13 Juni 2012 - 20:26

    Conni:

    Super te lezen wat jij allemaal meemaakt. Deze ervaring zal je zeker altijd bij blijven. En als ik nog hulp nodig heb bij de EHBO lessen, ken ik een doktersassistent die les kan geven!

  • 14 Juni 2012 - 20:38

    Tante Marlies :

    Ha Danick, eindelijk kan ik je bereiken. Thuis op onze computer lukt het niet om een berichtje te plaatsen, ik ben nu bij jullie papa en mama en zit achter de computer. We zijn op het feestje van je knappe zus Vera, wel heel goed he dat ze is geslaagd. Wat leuk om al die verhalen van je te lezen en wat een grappige foto's. Jij hebt het daar echt wel naar je zin. Hier bij ons alles goed hoor, alleen met het nederlands elftal gaat het niet zo best. Nog heel veel plezier daar, vele groetjes xxxx Ome Peter, Tante Marlies, Sanne, Jordi, Tom en Moniek

  • 14 Juni 2012 - 20:43

    Tante Adje & Oom Jac:

    Hallo Danick,
    Leuk om je verslag te lezen en de foto's te bekijken. Wij zijn ook bij jullie thuis voor het feeestje van Vera.
    Ook wil ik nog even vertellen dat Tess rond Kerstmis een broertje of zusje krijgt. Leuk hé.
    Veel plezier bij je volgende stageplek en tot mails, doei

  • 14 Juni 2012 - 20:48

    Tante Willy & Oom Jo:

    Ook wij zijn op het feestje van jou zusje hiep hiep hoera Maar wat is het leuk om alles van jou te lezen en wat een mooie zwarte kindjes. Geniet er nog van want het is weer zo voorbij.
    doei

  • 14 Juni 2012 - 20:51

    Bosman Uit Liesbos:

    alles is hier goed ,met jouw ook hoop ik.
    de groetjes en tot over 50 dagen

  • 18 Juni 2012 - 11:12

    Gerda:

    Veel succes op je nieuwe stageplaats!

    Veel groetjes,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Stage in Kenia!

Recente Reisverslagen:

13 Augustus 2012

De laatste dagen in Kenia

28 Juli 2012

Bevallingen, keizersneden en heel veel baby's.

18 Juli 2012

Een hele leuke stageweek

02 Juli 2012

Times fly's

21 Juni 2012

Vakantie!
Danick

Actief sinds 07 Feb. 2012
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 27779

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2014 - 06 December 2014

Vrijwilligerswerk in Nepal

26 April 2012 - 02 Augustus 2012

Stage in Kenia!

Landen bezocht: