Eerste indrukken - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Danick Bastiaansen - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Danick Bastiaansen - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Danick

Blijf op de hoogte en volg Danick

14 Mei 2012 | Kenia, Kisumu

Joehoee!

Alweer 2,5 week in Kenia, wat gaat de tijd toch snel. Ontzettend genieten hier!

Wo 2 mei: Vandaag was het zover, eindelijk naar Rangala. Rond 11 uur wilde we de bus pakken naar Rangala. Alles gaat hier op zijn Keniaans dus de bus kwam pas om half 1, maar we hebben ons goed vermaakt haha. De wegen zijn hier niet zo goed, af en toe lijkt het net of je met bus en al om valt dus dat was lekker lachen,gieren brullen. Aangekomen in Rangala en het huis bezichtigt te hebben, gingen we naar het Babyhome. Ik ben nog nooit zo leuk ergens ontvangen, meteen werd er gelachen en gedanst. Ze zijn hier erg gelovig dus werd er ook veel voor ons gebeden. Nog een leuke rondleiding gehad, en de kindjes gezien. Hierna gingen we naar de Girlsschool. De kinderen hebben deze week nog vakantie, dus waren er maar een paar klassen op school die deze week examens hebben. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn als ik hier maandag stage ga lopen. Daarna gingen we nog even door naar de Boysschool,die lijkt qua school precies hetzelfde als de girlsschool. De rest van de avond zijn we bezig geweest om onze koffers uit te pakken voor de komende 6 weken.

Do 3 mei en vrij 4 mei: Omdat de scholen deze week nog gesloten zijn, heb ik donderdag en vrijdag stage gelopen op het babyhome. Hier zitten allemaal weeskindjes van 0 tot 4 jaar. Hier in Kenia zijn er zo ontzettend veel kindjes wees, dat is niet voor te stellen. Samen met een Australisch meisje Veronika stond ik donderdag op de babyroom, een groep van 10 kindjes rond de leeftijd van 1 jaar. Ontzettend leuke groep! Smiddags stond ik alleen op de groep, dat was wel even wennen maar gaaf om te doen. Vrijdag heb ik samen met het Veronika de groep weer gedraaid. Echt leuk!

Za 5 mei: Samen met Consolata zijn we vandaag naar Ugunja gegaan, een stadje verderop. We hadden niet zoveel meer in huis en het was weer tijd om boodschappen te doen, dus hup de matatoe(busje) in en rijden maar. Na een tijdje kwamen we aan in Ugunja. Je moet je hier bij voorstellen allemaal vrouwen aan de kant van de weg die een paar tomaten, mango’s, aardappels etc verkopen. Leuk om te zien zeg, echt een Afrika gevoel! Na de boodschappen de matatoe weer teruggenomen. In de matatoe is er ongeveer plaats voor 15 mensen, maar we zaten er deze keer met 25 mensen in. Lekker knus met zijn alle haha!

Zo 6 mei: Een rust dagje!

Ma 7 mei: Vandaag mijn eerste stagedag op de Girlsschool. Ik was echt heel benieuwd hoe het zal zijn. Bij aankomst was net de assamble bezig, dit is een soort gebed wat iedere ochtend word gedaan. Hier heb ik mijzelf ook meteen voorgesteld voor iedereen. Hierna een gesprek gehad met de directeur, en daarna heb ik met een klas meegekeken hoe er les word gegeven. Het was de eerste dag na een maand vakantie dus werd er niet echt veel gedaan. De kinderen kregen een opdracht en moesten daar de hele tijd aan werken. Nu had ik eigenlijk nog geen beeld hoe je hier in Kenia les word gegeven. Morgen zal ik waarschijnlijk meer zien.

Di 8 mei: Een dagje stage. Ik vertelde aan mijn stagebegeleider dat ik graag in iedere klas een kijkje wilde gaan nemen. Dit was alleen niet zijn bedoeling, er was namelijk een lerares ziek dus moest ik deze klas overnemen. Klas 3, een klas met 45 kinderen in de leeftijd van 7 tot 10 jaar. Hier in Kenia houden ze zich heel erg aan het lesrooster, zo duurt iedere les maar een half uurtje. Dus ik moet wel goed de tijd in de gaten houden. Maar wat was het gaaf om te doen zeg. In het begin vond ik het nog wel een beetje lastig, hoe geef je les zonder boeken en in het Engels? De lerares had namelijk de sleutel van de kast meegenomen, waar alle boeken inlagen.
De kinderen maakte mij een beetje wegwijs in de klas. Niet alle kinderen in de klas verstaan even goed Engels, dit is soms wel lastig. Ik heb nu gevraagd of er steeds iemand mij wilt vertalen in het Swahilies zodat iedereen mij begrijpt, en zo gaat het prima! De ochtend was voorbij gevlogen. Ik had het idee om smiddags de kinderen van deze klas te gaan sminken. Dat vonden ze echt heel leuk om te zien, voor dat ik het wist stond heel de klas vol met kinderen uit verschillende klassen haha.

Wo 9 mei: De lerares van klas 3 was nog steeds ziek dus heb ik deze dag weer les gegeven. Op de Girlsschool is er een speciaal klaslokaal ingericht door Nederlandse studenten met verschillende spellen, springtouwen, boeken etc. Wanneer op het rooster staat dat ik een les in het Swahilie of godsdienst moet geven ga ik hier vaak met ze springtouwen. Ik versta zelf geen Swahilie dus is het ook een beetje lastig om dit te geven haha. De kinderen hebben veel respect voor de leraren. Wanneer ik het lokaal binnen kom, gaat heel de klas staan en zegt in koor: Goodmorning teacher Donick (Danick kunnen ze niet uitspreken), how are you? Thank you for visit our class. Wanneer je zegt dat de kinderen mogen gaan zitten, gaat weer in koor: thank you teacher Donick. Aan het eind van de ochtend word er weer opnieuw gebeden voordat de kinderen het klaslokaal verlaten. Smiddags was het zo warm dat ik met ze naar buiten ben gegaan.

Do 10 mei: De lerares was nog steeds ziek, dus heb ik klas 3 lesgegeven. Dit vind ik echt leuk om te doen. Ik ben heel de dag bezig en de tijd vliegt. De meiden hier op school zijn allemaal kaal, dat is hier voor de hygiene en omdat het makkelijk is. Vrouwen hebben hier vele pruiken, ook pruiken met verschillende kleuren, of een kant stijl en de andere kant krul. Je ziet echt heel goed dat het pruiken zijn. Toen we in Ugunja waren lagen er gewoon allemaal stukken pruiken op straat. Echt apart. De meiden op de girlsschool vinden het stik leuk om aan mijn haar te zitten en over mijn arm te wrijven omdat ze het raar vinden dat ik zo blank ben. In de middag heb ik ze zakdoekje leggen uitgelegd. Ze waren er de hele middag zoet mee, tis echt leuk om te zien dat ze iedereen zo enthousiast aanmoedigen.

Vrij 11 mei: Vanochtend was de pastoor op school dus was het assamble nog langer als normaal, er werd zelf gemarcheerd. De kinderen zijn hier bijna heel de dag aan het zingen en dansen. Er is binnenkort een wedstrijd tussen verschillende scholen, daar zijn ze nu allemaal hard mee bezig. Deze ochtend uitleg gegeven over hygiëne, dat was leuk om te doen! En hierna weer les gegeven aan klas 3.
In de middag zijn we vanuit het platteland Rangala vertrokken naar de stad Kisumu, hier zitten de andere 4 meiden en we zullen samen hier het weekend doorbrengen. Het was weer gezellig om elkaar weer te zien en te spreken.

Za 12 mei: In de ochtend hebben we voor 2 weken boodschappen gedaan voor in Rangala. In Rangala is namelijk maar weinig te halen en is het het makkelijkste als we dan de hoognodige spullen meenemen. Hierna zijn we doorgereden naar de Impala Sancluary. Hier hebben we apen, nijlpaarden, buffels, tijgers, leewen etc gezien. Stik mooi, het is hier gewoon echt genieten. Hierna zijn we gaan uiteten en voor de eerste keer gaan stappen. Ook hier in Kenia draaien ze top 40 muziek, en de drankjes waren goed te drinken.

Zo 13 mei: Vanochtend op pad geweest voor babykleertjes omdat we in de middag een ziekenhuis gingen bezoeken. Hier bevallen ontzettend veel vrouwen die geen geld hebben voor babykleertjes, vaak krijgen ze hun kindje mee naar huis gewikkeld in een krant. Dit is gewoon niet voor te stellen! Rond 4 uur hebben we de bus weer terug gepakt naar Rangala. Toen we net terug waren in ons huisje, begon het ontzettend hard te regenen. Dus we waren blij dat we weer optijd terug waren.

Liefs,
Danick

  • 19 Mei 2012 - 14:44

    Sweepjes:

    je hebt al veel mee gemaakt zo te zien
    nog heel veel plezier en leer momenten
    de sweepjes

  • 19 Mei 2012 - 16:21

    Papa E Mama:

    Hoi meisie,
    Leuk verslag hoor.
    Fijn te horen dat het zo goed gaat..
    Ook met de meiden onderling heb je het wel getroffen.
    Je voelt je er al heel snel thuis, denk ik. Veel succes verder.
    Liefs,
    Het thuisfront.

  • 19 Mei 2012 - 17:35

    Bonnie Your Bff Haha:

    Haaa danickske,

    eindelijk weer een verslagje van jou! hele leuke foto's en mooi om te lezen dat je het zo naar je zin hebt..
    veel nieuwe ervaringen zo te lezen!
    hoe gaat het verder allemaal? engels enzo gaat goed aangezien je zoveel les geeft?
    de wijntjes daar zijn goedgekeurd dus haha das maar goed ook want je zou al die tijd maar zonder wijntjes moeten!

    nou meid, hopelijk binnenkort keertje skypen en geniet ervan!
    ben best jaloers hoor maar wij zijn gelukkig bij klaar als Doktersassistente, ook niet voor niks hard gewerkt..

    heeel veel succes nog met je stage en ik blijf je volgen!

    byeee byeee x

  • 19 Mei 2012 - 19:08

    CoMu:

    Ha Danique,
    Eindelijk een verslag van jou op mijn computer. Je eerdere versalgen ga ik zo meteen lezen. Ik lees dat je al goed gewend bent. het is leuk om in een klas te zijn he. En ze luisteren altijd goed naar de muzungu's. Geniet er nog maar een paar weekejes van. Tot het volgende verhaal.
    Groetjes...

  • 21 Mei 2012 - 07:17

    Marja:

    Hoi Danick,
    leuk om je verslag te lezen, goed van je om het per dag op te schrijven want het gaat allemaal zo snel dat je misschien dingen gaat vergeten. leuke foto's en zo te lezen ga je misschien nog wel naar de lerarenopleiding, je bent nu al goede ervaringen aan het opdoen!!
    hartelijke groeten van de buurtjes!!

  • 21 Mei 2012 - 19:38

    Jos En Anny :

    Leuk allemaal danick of zullen we maar zeggen juffrouw donick. Zal wel bijzonder zijn les geven aan de kinderen . Knap van je dat jet allemaal lukt ook. Leuk om te lezen dat het ook goed gaat. Ben benieuwd naar het vervolg van je succes weer verder

  • 22 Mei 2012 - 11:11

    Mieke:

    Danick

    Leuk te lezen dat je met volle teugen geniet in Kenia.
    Je hebt een leuk verslag geschreven, en je foto's zijn aandoenlijk.

    Groetjes Mieke

  • 22 Mei 2012 - 13:08

    Gerda:

    Wat staat dat prachtig, die geschminkte bloem op de wang van dat meisje! Veel plezier daar!

    Groetjes,

  • 22 Mei 2012 - 20:16

    Jolanda:

    Hoi meid,

    Zo te lezen heb je het naar je zin daar. Nog veel aan de medische spullen gehad???

    Groetjes Jolanda

  • 22 Mei 2012 - 20:38

    Corrinne Huijbrechts:

    Hallo Danick, wat ontzettend leuk om te lezen dat je zo gemotiveerd bent en ook ontzettend stoer dat je dit onderneemt!!! Helemaal niet een actie voor een DB'tje?!? Je zult je familie en vriendinnen wel missen maar je houdt aan de andere kant van de wereld veel mensen aan de gang met het lezen van je spontane en leuke verslagen. Zet 'm op. Petje af dat je jezelf op deze jonge leeftijd in zo'n spannend avontuur hebt durven storten Jij en de wereld om je heen zal er wel op veranderen maar dat kan alleen maar ten goede zijn als je er zo sportief in staat. Ik ben in ieder geval vastberaden om je te volgen in het verre Afrika. Dikke XX.
    Oja, mocht je het niet meer weten, ik ben de tante van Maartje.

  • 23 Mei 2012 - 10:37

    Bart Naalden:

    Hee Danick!

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt daar! Geniet nog van de leuke en leerzame stage ervaringen!

    Groeten,
    Bart

  • 23 Mei 2012 - 13:39

    Ans En Tom:

    Nou, je bent al aardig gewend. En zijn zij al aan jou gewend? Vast wel.
    Wat gaat het er anders aan toe in de klas hé? Veel discipline. Maar ook leuk om de dag te beginnen met zang.
    Leuke foto zo met al die meiden van je klas. Jij valt helemaal niet op............
    Veel succes nog de komende paar weekjes.

    Ans en Tom

  • 23 Mei 2012 - 14:44

    Dick & Ria:

    Hoi Donick, voor ons ben je Danick hoor :)
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet van alles, de tijd vliegt hoor!
    We blijven je volgen. Groetjes van ons allemaal

  • 25 Mei 2012 - 17:16

    Jac En Adje:

    Hallo juf Danick

    Leuk te lezen wat je allemaal meemaakt in Kenia. En ook lekker genieten van al die nieuwe indrukken.

    Morgen familiedag, we zullen je missen, maar er zal ook volop over je gesproken worden, dus dan ben je er ook een beetje bij die dag.

    Geniet van je stage en we kijken weer uit naar het volgende verslag.

    Oom Jac en tante Adje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Stage in Kenia!

Recente Reisverslagen:

13 Augustus 2012

De laatste dagen in Kenia

28 Juli 2012

Bevallingen, keizersneden en heel veel baby's.

18 Juli 2012

Een hele leuke stageweek

02 Juli 2012

Times fly's

21 Juni 2012

Vakantie!
Danick

Actief sinds 07 Feb. 2012
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 27780

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2014 - 06 December 2014

Vrijwilligerswerk in Nepal

26 April 2012 - 02 Augustus 2012

Stage in Kenia!

Landen bezocht: